Paketera snyggt för kunderna

För dig som driver en e-handel är det extra viktigt att skapa en så personlig stil och service som möjligt då du saknar det fysiska möte som en vanlig butik kan ge. Ett mycket smart sätt att ge dina varor stil är att slå in dem elegant, och det finns flera olika sätt du kan göra det på. Med några enkla metoder kommer du imponera på din kund och göra det där goda, första intrycket som är så viktigt.

Ett mycket ekonomiskt och snyggt sätt att göra inslagningen på är med cellofanpåsar som passar alla möjliga slags produkter. De ger varje kund en lyxig upplevelse och är samtidigt praktiska för bra förvaring och organiserande, och de finns i många modeller och storlekar, till exempel:

  • Ficka – en enkel, platt påse som försluts i toppen
  • Hängficka – påsen har ett euroslot-hänge högst upp
  • Konpåse – en trekantig förpackning som påminner om gamla tiders karamellstrutar
  • Plånbok – påsen går att vika
  • Invikningspåsar – bottnen viks in och gör påsen kubformad, vilket låter den stå på egen hand

Personliga påsar

Fördelen med att paketera dina artiklar smart är framförallt kundupplevelsen då det ger en känsla av stil och är kul att packa upp. En cellofanpåse kan göras extra personlig med tryck, snören och färger och om du införskaffar ett större antal enkla, genomskinliga modeller kan du sedan anpassa dem efter tillfälle och säsong. Med lite glitter och påklistrade stjärnor ger du varorna ett mysigt intryck inför julen och till påsken kan du lägga i en fjäder och försluta med gula snören. Säljer du skönhetsprodukter? Lägg i några gratis prover från ditt sortiment så gör du kunden glad samtidigt som du får med lite extra marknadsföring. Hur många fördelar det än finns med e-handel, inte minst att kunden slipper trängsel och köer, saknas ändå det personliga mötet och därför kan en kul förpackning bidra till en mer unik handelsupplevelse.

Praktik och humor

Smart paketering innebär också att dina försändelser tar upp mindre plats och därmed kan minska på fraktkostnaderna och göra leveransen enklare. Om kunden ska gå och hämta paketet är det viktigt att det är så enkelt att bära som möjligt, och kurirer uppskattar alltid lätthanterliga förpackningar. Det ökade intresset för e-handel
innebär också ett ökat tryck på leveranserna och därför är smidighet A och O för att de flyta på så bra som möjligt. Genom att slå in dina varor smart och praktiskt visar du att du har en genomtänkt affärsrörelse, vilket alltid är imponerande på mottagaren.

Pricken över i:et i din förpackning är att introducera ett element av humor och innovation. Om du till exempel säljer större artiklar kan kartongen de ska forslas i markeras med några enkla instruktioner om hur den med lite DIY kan omvandlas till ett slott för katten eller knoddarna. Säljer du föremål för hobbyverksamhet kan du lägga i ett par extra cellofanpåsar som kunden sedan kan ge bort sina hemmagjorda presenter i till vänner och bekanta. Är dina varor ömtåliga och inpackade med bubbelplast kan du påminna kunden om hur den inte bör slängas förrän varje bubbla är poppad.